2 december 2012

Christmas time, mistletoe and wine...

Nå, vinet kan jag skippa. Men vad ska man läsa i jul (eller i december)? En nyutkommen deckare - nyutkommen på svenska iallafall - är Louise Pennys Nådastöt, andra boken om kommissarie Ganache, som utspelar sig i den idylliska lilla kanadensiska staden Three Pines. Att den lämpar sig just som julläsning beror förstås på att den utspelar sig under vintern och Three Pines ligger under ett täcke av snö. Jag hoppas på många sprakande brasor och stora muggar med varm cider, eller vad nu den kanadensiska motsvarigheten till denna New England-delikatess kan vara.

Förutom denna bok, som jag har hemma från biblioteket just nu, är ju flera av Maria Langs böcker typiska julböcker - Tragedi på en lantkyrkogård är närmast ett obligatorium under julhelgen, och runt Lucia måste man självklart läsa Vitklädd med ljus i hår. Fiktiviteters Maria Lang-kalender är en bra guide för den som vill läsa Lang efter årstiderna...

Vissa propagerar för Fannie Flaggs En röd liten fågel i juletid som en bra julbok, men den känns lite väl... smörig för min smak. Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café gillade jag i och för sig när det begav sig, men jag tror ändå jag skippar fågelboken.

När det gäller julfilmer har jag desto fler titlar på lager: A Christmas Carol (två versioner! ja, och som bok också förstås), Polarexpressen, How the Grinch Stole Christmas, Thomas Kincaid´s Christmas Cottage (förmodligen precis lika smörig som den verkar, jag har inte sett den än), The Nightmare Before Christmas, Bad Santa och så vidare. Filmer som inte direkt är julrelaterade men som iallafall jag tycker passar att se i december är t.ex. Kalle och chokladfabriken, Den magiska leksaksaffären, Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet och Bröderna Grimm.

5 kommentarer:

Fia sa...

Jag älskade The Christmas Cottage så mycket så jag har köpt den och äger den numera ;) Det du!

I övrigt så vill jag tillägga att jag fick en del bra tips på filmer här som jag vill köpa till min julsamling.

Tyvärr hinner jag inte förbi i jul men det hade ni kanske inte räknat med heller. Blir en kort visit hos föräldrarna, sen tillbaka å jobba mellandagarna.

Feelgoodbibliotekarien sa...

Tyckte att du skrev så bra om Carina Burmans Den tionde sånggudinnan och eftersom jag läste den innan jag började blogga så länkade jag till ditt inlägg istället idag i min julkalender. Hoppas att du tycker att det är okej. http://www.feelgoodbibliotekarien.se/bibliotekspraliner-julkalender-13712035

Martina sa...

Fia: you are a sucker for sappyness. =) Och jag såg att du skrev om julen på twitter. Workaholic. ;)

Feelgoodbibliotekarien: Det är helt ok.

Ika sa...

Jag tycker att du gör helt rätt i att hoppa över En röd liten fågel... Visst kan det vara mysigt med lite feelgoodjul men den var direkt diabetsframkallande.

Martina sa...

Pi: haha, ja, jag misstänkte det. =)